Teraz czytasz
„Najlepszy fizjoterapeuta w mieście”, czyli o reklamie w fizjoterapii

 

„Najlepszy fizjoterapeuta w mieście”, czyli o reklamie w fizjoterapii

W Polsce zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, obowiązuje zakaz reklamy świadczeń zdrowotnych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą. Zakaz ten dotyczy zarówno podmiotów leczniczych, jak również  fizjoterapeutów prowadzący indywidualną praktykę.  Zgodnie z art.14 ustawy o działalności leczniczej, podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Ustawa o działalności leczniczej jednak nie zawiera definicji reklamy. Art. 4 pkt 17 ustawy o radiofonii i telewizji wskazuje, że reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja.  Zgodnie z definicją podaną w słowniku języka polskiego, reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.

Zatem fizjoterapeuta może informować o udzielaniu świadczeń zdrowotnych m.in. poprzez zamieszczenie informacji na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, ale sama treść i forma takich informacji nie może zachęcać, sugerować czy nakłaniać do skorzystania z usług danego fizjoterapeuty czy podmiotu leczniczego. Zgodnie z kodeksem etyki zawodowej fizjoterapeuty, fizjoterapeuta informując o swojej działalności przekazuje wyłącznie informacje merytoryczne dotyczące oferty rehabilitacyjnej, swoich kwalifikacji i doświadczenia zawodowego.

Jakie informacje zatem można przekazywać, aby nie naruszać przepisów prawa?

  • imię i nazwisko;
  • tytuł zawodowy, stopień naukowy, specjalizacja, numer prawa wykonywania zawodu;
  • miejsce, dni i godziny przyjęć;
  • dane kontaktowe;
  • zakres i rodzaje udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • wykształcenie, ukończone kursy i szkolenia;
  • doświadczenie zawodowe;
  • określenie cen i sposobu płatności.

Jakich informacji nie można przekazywać?

  • żadnej formy zachęty ani nakłaniania do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,   „zapraszam”, „polecam”;
  • określeń typu „najlepszy   sprzęt”, „najlepszy specjalista”, „najtańszy”, „najtaniej”, „najnowocześniejszy”, „najkrótsze terminy”, „najszybciej”, „rabaty” itp.;
  • stosować zwrotów perswazyjnych, takich jak np. przyjdź, okazja, szansa;
  • informować o promocjach, zniżkach, rabatach;
  • obiecywać szybkie, najlepsze efekty terapii;
  • porównywać się do konkurencji i wykazywać wyższą jakość usług.

Przykłady:

  • Najlepszy fizjoterapeuta w mieście!
  • Zapraszam, u mnie najniższe ceny;
  • Gwarantuje świetne efekty;
  • Już po jednym zabiegu ból pleców znika;
  • Tylko, ja mogę Ci pomóc;
  • Okazja, do końca miesiąca 10% rabatu na wszystkie zabiegi;
  • Zadbaj o swoje zdrowie zanim będzie za późno;
  • Stosuje najlepsze metody terapii;
  • Poprawimy Twój komfort życia;
  • Krótki czas oczekiwania;
  • Z tą ulotką -20% na zabiegi w pakiecie;
  • Najlepsze masaże w Warszawie;
  • Sprawdź i poczuj różnicę;
  • Rehabilitacja bez kolejek;
  • Pomagamy pacjentom w każdym wieku;
  • Z nami pokonasz ból i wrócisz do pełni sił;
  • Konkurencyjne ceny.

Jakie mogą być konsekwencje naruszenia zakazu reklamy? 

Niezgodna z przepisami reklama może być podstawą do wszczęcia postępowania kontrolnego w podmiocie wykonującym działalność leczniczą przez organy rejestrowe (Urząd Wojewódzki, KIF). W trakcie kontroli przeprowadzanej przez Krajowy Zespół Kontrolerów KIF sprawdzane jest czy przekazywane informacje w placówce, w mediach społecznościowych, na stronach internetowych podmiotu wykonującego działalność leczniczą nie noszą  cech reklamy. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, informacje te są zapisywane w protokole kontroli. Na podstawie ustaleń zawartych w protokole wydaje się zalecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości (np. złamanie zakazu reklamy) i określa się termin ich wykonania, a w przypadku niezastosowania się  powiadamiany jest  Rzecznik Dyscyplinarny. Naruszenie zakazu reklamy usług zdrowotnych stanowi również wykroczenie określone w ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń. Art. 147a § 2 przewiduje, iż kto podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych mające formę i treść reklamy, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.  W przypadku, gdy reklama usług zdrowotnych prowadzona jest  z naruszeniem prawa, dobrych obyczajów lub uchybia godności człowieka, może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji i skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności przewidzianej w ustawie o nieuczciwej konkurencji tj. karze aresztu lub grzywny.

Redakcja poleca

 

Autorka:


dr n.med. Monika Zygmuntowicz,
członek Krajowego Zespołu Kontrolerów

Daj znać, co sądzisz o tym artykule :)
Lubię to!
9
Przykro
1
Super
10
wow
4
Wrr
3

© 2020 Magazyn Głos Fizjoterapeuty. All Rights Reserved.
Polityka prywatności i regulamin    kif.info.pl

Do góry