NAUKA

Evidence Based Practice: dlaczego i po co

O fizjoterapii opartej na dowodach naukowych z dr. hab. Maciejem Płaszewskim, prof. AWF, rozmawia dr n. biol. Zbigniew Wroński, wiceprezes KRF

Fizjoterapia oparta na dowodach naukowych – wyzwanie dla współczesnej fizjoterapii

W procesie fizjoterapii wykorzystuje się wiele technik, narzędzi i metod badawczych służących ocenie stanu funkcjonalnego narządu ruchu.

Studenci zdążą nadrobić braki z tego semestru

W połowie marca wszystkie wyższe uczelnie kształcące fizjoterapeutów zawiesiły zajęcia stacjonarne. Od tego czasu kilkanaście tysięcy studentów fizjoterapii kształci się w trybie zdalnym – o sytuacji na uczelniach rozmawiamy z dr. Zbigniewem Wrońskim.

Fizjoterapia oddechowa – to nie ćwiczenia oddechowe i odkrztuszanie

Artykuł ekspertek z zakresu tematyki fizjoterapii oddechowej – dr Agnieszki Lewko i dr Anny Pyszory – omawia jej zakres w świetle obecnej wiedzy naukowej i na podstawie istniejących rekomendacji klinicznych.

Jak prawidłowo korzystać ze środków ochrony indywidualnej?

Większość ŚOI dostępna jest w różnych rozmiarach. Odpowiednie dopasowanie do użytkownika jest konieczne do uzyskania pełnej ochrony.

Fizjoterapia pulmonologiczna na ratunek chorym na COVID-19

Chociaż fizjoterapia oddechowa pełni bardzo istotną rolę w procesie leczenia, usprawniania i opieki nad pacjentem, od wielu lat obserwujemy w Polsce spadek zainteresowania tą dziedziną.

Złudzenia sensoryczne jako środki przeciwbólowe?

Badania wykazały, że odczuwanie bólu jest wysoce subiektywne. Ludzie odbierają go z mniejszą lub większą…

Życzliwość – silna waluta opieki fizjoterapeutycznej

Dr Bob Klaber jest pediatrą i dyrektorem ds. strategii, badań i innowacji w Imperial College Healthcare NHS Trust w Londynie.

Ryzyko powikłań po endoprotezoplastyce stawu biodrowego

Endoprotezoplastyka stawu biodrowego to bardzo częsta procedura z niewielką liczbą powikłań (ok. 1 proc.).

Komórki macierzyste – czy ich podawanie ma sens?

Na dziś nie ma dowodów naukowych potwierdzających sensowność terapii z wykorzystaniem komórek macierzystych przy problemach stawowych.