Fizjoterapia – to się naprawdę wszystkim opłaca!

Wiemy, że odpowiednio wdrożona fizjoterapia przynosi wymierne korzyści nie tylko dla zdrowia pacjenta, ale także dla systemu ochrony zdrowotnej. Jest to bowiem efektywna kosztowo alternatywa dla wielu znacznie droższych procedur medycznych.

Potwierdza to raport Amerykańskiego Stowarzyszenia Fizjoterapeutów (American Physical Therapy Association, w skrócie APTA), który opublikowano w październiku 2023 r. pt. The Economic Value of Physical Therapy in the United States.

APTA to największa w USA organizacja zrzeszająca fizjoterapeutów, obecnie licząca ponad 100 tys. członków (fizjoterapeutów, ich asystentów oraz studentów fizjoterapii). Stany Zjednoczone są krajem, w którym fizjoterapia jest bardzo rozwinięta – szacuje się, że w tym kraju rocznie realizowanych jest ponad 300 milionów wizyt fizjoterapeutycznych (łącznie we wszystkich placówkach – od prywatnych klinik po lokalne szpitale i przychodnie opieki stacjonarnej). Wartość wszystkich usług fizjoterapeutycznych szacowana jest na astronomiczną z polskiej perspektywy kwotę 46 miliardów dolarów! Amerykańscy fizjoterapeuci i ich praca mają realny wpływ na zdrowie i dobrostan tamtejszego społeczeństwa, które, podobnie jak w innych krajach, starzeje się i boryka się z wieloma chorobami cywilizacyjnymi i skutkami niezdrowego trybu życia.

Wybór fizjoterapii pomaga Amerykanom żyć lepiej i pozwala zaoszczędzić systemowi opieki zdrowotnej miliony dolarów rocznie, w efekcie poprawiając jakość innych usług dla społeczności w całym kraju. Dzięki fizjoterapii Amerykanie mogą uniknąć powikłań po operacjach, długiej rekonwalescencji i ryzyka związanego z nadużywaniem leków przeciwbólowych.” – czytamy w tym przełomowym, bo opartym na dowodach, raporcie.

APTA wybrała do przeprowadzenia badania renomowaną firmę Nous, która podobny projekt zrealizowała wcześniej na rynku australijskim dla Australian Physiotherapy Association (APA). Firma Nous przygotowała analizę i szacunkowy średni koszt całkowity świadczenia usług fizjoterapeutycznych przedstawionych w raporcie, zestawiając to ze średnimi całkowitymi kosztami wynikającymi z całkowitej opieki, jaką otrzymuje pacjent.

Do analizy wybrano 8. popularnych schorzeń, dla których postarano się wyliczyć korzyści ekonomiczne wynikające z zastosowania fizjoterapii. Jak wynika z raportu, w przypadku każdego ze schorzeń wdrożenie fizjoterapii korzystnie wpłynęło na obniżenie kosztu procedur medycznych:

• choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego – korzyść 13 981 dolarów,
  • zespół cieśni nadgarstka – korzyść 39 533 dolarów,
  • ostry ból kręgosłupa – korzyść 4 160 dolarów,
  • wysiłkowe nietrzymanie moczu – korzyść 10 129 dolarów,
  • „łokieć tenisisty” – korzyść 10 739 dolarów,
  • chromanie przestankowe (wynikające z uszkodzenia tętnic obwodowych) – korzyść 24 125 dolarów,
  • telerehabilitacja pacjentów onkologicznych – korzyść 3 514 dolarów,
  • zapobieganie upadkom – korzyść 2 144 dolarów.

Uwaga: w każdym z przypadków wartość wyliczona została dla pojedynczego przypadku schorzenia, w kwotach netto.

Wnioski wypływające z amerykańskiego raportu są niezwykle budujące. W przypadku wielu schorzeń fizjoterapia poprawia jakość leczenia pacjentów oraz ich funkcjonowanie w różnych aspektach życia, takich jak mobilność, samoopieka, codzienne czynności, odczuwanie bólu czy radzenie sobie z niepokojem i depresją.

Ale oprócz wymiaru osobistego jest też ten ekonomiczny – wprowadzenie fizjoterapii do procesu leczenia zapobiega niepotrzebnym wydatkom zdrowotnym, np. tym, które wiążą się z kosztownym leczeniem alternatywnym oraz zmniejsza zapotrzebowanie na leczenie w przyszłości. Fizjoterapeuci zajmują się zdrowiem człowieka od narodzin do późnej starości, a ich wiedza i kompetencje mogą być cenne jako alternatywa dla różnych interwencji (np. operacji w chorobie zwyrodnieniowej stawów) czy istotne uzupełnienie terapii (zarówno przed- jak i pooperacyjnej). Pośrednio odciąża to także system, gdyż np. skraca czas oczekiwania pacjentów na przyjęcie do szpitala z powodu innych urazów i chorób. Zyskuje więc każdy – pacjent, ubezpieczyciel, szpital. Nie bez znaczenia jest też to, że dzięki fizjoterapii wracamy szybciej do pracy i jako pracownicy mamy mniej absencji, a to wprost przekłada się na rozwój gospodarki i wzrost produktywności społeczeństwa.

Cały raport można pobrać bezpłatnie tutaj.

Dostępne są także korzyści dla każdego ze schorzeń analizowanych w raporcie: https://www.valueofpt.com/

Pierwszy tego typu raport, który w powstał w październiku 2020 r., jest także dostępny na stronie APA.