Fizjoterapeuci pomagają pacjentom po COVID-19
Zważywszy na rosnącą liczbę zakażeń i to, że Polska, podobnie jak niemal cały świat, znalazła się w środku II fali pandemii, jest to jedna z najważniejszych obecnie inicjatyw marketingowych Krajowej Izby Fizjoterapeutów. To doskonała promocja Izby, zawodu i możliwości fizjoterapii, ale przede wszystkim realna pomoc, z której korzystają przedstawiciele zawodów medycznych i pacjenci. Ale po kolei, zacznijmy od początku.
Jak to się zaczęło?
24 czerwca europejski oddział Światowej Organizacji Zdrowia (WHO Europe) opublikował na swojej stronie broszurę w języku angielskim pt. „Support for Rehabilitation: Self-Management after COVID-19 Related Illness”. Na publikację trafiła Weronika Krzepkowska z Działu Międzynarodowego KIF, zajmująca się współpracą z WHO. Zapytaliśmy Organizację o zgodę na tłumaczenie materiału na język polski, którą oczywiście otrzymaliśmy. Okazało się, że KIF był jedynym samorządem medycznym w Polsce, który zareagował na tę publikację i wyszedł z inicjatywą przetłumaczenia i dystrybucji. Już wtedy przeczuwaliśmy, że wobec rosnącej grupy tzw. ozdrowieńców, którzy borykają się z różnymi dolegliwościami po przejściu zakażenia koronawirusem, potrzebne będą fachowe materiały dla pacjentów.
Prace nad polskojęzyczną wersją broszury były na różnych etapach konsultowane ze Światową Organizacją Zdrowia, gdyż musiała być zgodna ze wszelkimi zasadami WHO, m.in. dotyczącymi gender. I tak 5 sierpnia WHO Europe oficjalnie opublikowała na swojej stronie broszurę w języku polskim pt. „Wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po przebyciu choroby związanej z COVID-19″ – przetłumaczoną i opracowaną graficznie przez specjalistów z naszej Izby.
Ile waży nosorożec?
18 sierpnia rozpoczęliśmy promocję materiału, udostępniając go do pobrania na stronie KIF: kif.info.pl/fizjoterapeuci-wspieraja-chorych-po-covid-19/ oraz Znajdź Fizjoterapeutę: znajdzfizjoterapeute.pl/blog/informator-covid. Akcję ogłosiliśmy także na Facebooku KIF oraz w wielu mediach ogólnopolskich i lokalnych, włączając w to radio i telewizję. Na start zamówiliśmy 10 tysięcy egzemplarzy drukowanych, które planowaliśmy przekazać szpitalom i fizjoterapeutom, aby za ich pośrednictwem dotarły do pacjentów. Zainteresowanie było tak duże, że szybko domówiliśmy kolejne 15 tysięcy broszur i ten nakład powoli się wyczerpuje, więc przed nami kolejny dodruk. Zamówione do tej pory egzemplarze ważyły ponad 2 tony, a więc tyle ile w przybliżeniu waży dorosły nosorożec. To duże przedsięwzięcie logistyczne i organizacyjne. Cała wysyłka odbywa się przez biuro KIF, dzięki zaangażowaniu działów Administracji i Marketingu. W akcję aktywnie włączyły się także osoby z prezydium KIF i KRF, które osobiście dostarczają materiały do placówek w swoich regionach.
Nasza akcja łączy zawody medyczne
Od października zgłaszają się do nas szpitale, duże podmioty, gabinety z całej Polski, a także pacjenci. Piszą fizjoterapeuci, lekarze, pielęgniarki oraz dyrektorzy placówek. Post o naszym materiale opublikowało na swoim Facebooku Ministerstwa Zdrowia – dotarł do ponad 350 tysięcy osób! Link do pobrania broszury zawisł także na stronie portalu rządowego w sekcji „Koronawirus: aktualne informacje i zalecenia”: gov.pl/web/koronawirus/przebyles-covid-19-sprawdz-jak-samodzielnie-dojsc-do-formy-pochorobie.
Wszyscy medycy zgodnie i z uznaniem wypowiadają się o inicjatywie KIF.
Fizjoterapeutka, Pleszew:
Witam. Materiały dotarły. Bardzo dziękuję. Zwróciłam się z prośbą o kolejne, gdyż zapotrzebowanie jest spore. W Pleszewskim Centrum Medycznym jest 115 łóżek „covidowych” zajętych. Ponadto w Zakładzie Fizjoterapii wykonujemy zabiegi pacjentom „ozdrowieńcom”. Stąd moja prośba o kolejne broszury.
Ordynator, szpital Bydgoszcz:
Z ogromnym zainteresowaniem zapoznałem się z broszurą, która jest przez Państwa rozsyłana. Jestem ordynatorem oddziału szpitala, 45-łóżkowego, a cały szpital posiada 90 łóżek COVID. W większości pacjenci to osoby z niewspółistniejącymi chorobami układu oddechowego i sercowonaczyniowego. Niestety po pobycie na oddziale nie mają możliwości rehabilitacji oddechowej w placówkach ochrony zdrowia. I tu jest miejsce broszury!
Akcja promocyjna trwa!
Do końca listopada trwa kampania na wiatach przystankowych. W kilku największych miastach w Polsce m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu czy Trójmieście, zawisło 46 tablic informacyjnych. Jest to pierwsza kampania outdoorowa w historii KIF. Plakaty są prezentowane w centrach miast, a nośniki są dodatkowo podświetlane, co jest ważne z uwagi na szybko zapadający zmrok. Reklamy zachęcają pacjentów do ściągnięcia broszury – przez zeskanowanie kodu QR lub bezpośredni link, zaś placówki medyczne informują o możliwości zamówienia materiałów drogą mailową. Dzięki kampanii na wiatach zwiększamy zasięg akcji, docierając do osób, które rzadziej korzystają z internetu. Będziemy informować o kolejnych etapach akcji!
Pracownik administracyjny, szpital Warszawa:
Fajne materiały. Osobom, które ogarniają neta wysyłam mailem i są szczęśliwe, starsze osoby jednak wolą „na papierze”. Myślę, że będziemy w stałym kontakcie, bo zapotrzebowanie jest ogromne. Mailem już wysłałem do ok. 200 osób. Pozdrawiam.
Naczelna pielęgniarka, szpital Wrocław:
Obejrzałam zaprezentowana broszurę. Jej forma jest bardzo przystępnie przygotowana dla potrzeb pacjentów. W naszym Szpitalu przebywa ok. 200 pacjentów COVID+. Proszę o informacje, jaka jest możliwość i warunki zamówienia.