Ostrzyknięcia sterydowe kolan i bioder mogą niszczyć stawy

• Północnoamerykańskie Towarzystwo Radiologiczne

Ostrzyknięcia sterydowe to nadal popularny sposób leczenia stawów w przypadku bólu czy obrzęku w chorobie zwyrodnieniowej. Procedura jest powszechnie uważana za bezpieczną. Wprawdzie istnieje ryzyko krwotoku czy infekcji, ale występują one sporadycznie i mogą się zdarzyć przy każdej procedurze związanej z przebiciem skóry.

Radiolog prof. Ali Guermazi z Uniwersytetu Bostońskiego zaobserwował, że ostrzyknięcia sterydowe mogą powodować komplikacje, które przyspieszają niszczenie stawu, a w konsekwencji potrzebę jego wymiany. W jego ocenie może dojść do czterech istotnych skutków ubocznych: rozwoju choroby zwyrodnieniowej ze zmniejszeniem szpary stawowej, zwiększenia liczby złamań podchrzęstnej, ryzyka martwicy kości, przyspieszenia uszkodzenia stawu z powodu utraty masy kostnej.

Naukowcy sugerują dokładne badanie pacjentów przed ostrzyknięciem. Szczególnie zagrożone powikłaniami są osoby zgłaszające duży ból, które nie mają objawów choroby zwyrodnieniowej widocznej na RTG lub mają ją umiarkowanie nasiloną. Konieczność takich zabiegów powinno się rozważać także w przypadku osób młodych.

Więcej informacji: „Intra-articular Corticosteroid Injections of the Hip and Knee: Perhaps Not as Safe as We Thought?” Radiology, 2019.