W tej edycji na konkurs wpłynęło rekordowo dużo zgłoszeń. Organizatorzy otrzymali do oceny ponad 90 prac obronionych w tym roku na uczelniach wyższych w całej Polsce – to dwa razy więcej niż w zeszłym roku.
W skład Komisji Konkursowej weszli: prof. Anna Lubkowska, prof. Marek Woźniewski, dr hab. Maciej Krawczyk, dr hab. Dariusz Czaprowski, dr hab. Magdalena Hagner-Derengowska, dr hab. Aleksandra Truszczyńska-Baszak, dr Agnieszka Krawczyk- Wasielewska, dr Małgorzata Kulesa-Mrowiecka, dr Joanna Kostka, dr Andrzej Permoda, dr Zbigniew Wroński, dr Adrian Kużdżał. Prace oceniano w czterech kategoriach: metodyka, wartość merytoryczna, znaczenie pracy z perspektywy naukowej i nowatorski charakter pracy. Wszystkie nagrodzone prace zostaną opublikowane w „Physiotherapy Review”. Autorzy i promotorzy najlepszych prac otrzymają też pamiątkowe dyplomy.
Największą wartością przedsięwzięcia wydaje się obserwowany wzrost zaangażowania w kształtowanie wysokiej jakości komunikacji naukowej w środowisku fizjoterapeutów. Udział w konkursie absolwentów z całego kraju oraz wysoki poziom merytoryczny nadesłanych prac napawa organizatorów nadzieją na dalsze współdziałanie młodych profesjonalistów medycznych w aktywnym wspieraniu popularyzacji wyników badań naukowych.
W imieniu Komisji Konkursowej wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy i już dzisiaj zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu!
Oto laureaci konkursu:
I miejsce:
- Wiktoria Kozińska (Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach) – „Ocena toru oddychania w kontekście wydolności fizycznej u osób młodych”.
- Alicja Bogusławska (Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie) – „Ocena sprawności manualnej w wybranych grupach zawodowych przy pomocy autorskiego programu badającego precyzję kończyny górnej oraz koordynację ręka-oko”.
- Roksana Myga (Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum) – „Wpływ braków uzębienia na występowanie dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych u osób dorosłych”.
- Sara Gamrot (Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie) – „Porównanie wpływu techniki energii mięśniowej i pozycyjnego rozluźniania utajonych punktów spustowych mięśnia mostkowo – obojczykowo-sutkowego na zmiany progu bólu oraz zmiany aktywności bioelektrycznej mięśnia czworobocznego grzbietu”.
- Bogusława Czarnowicz (Warszawski Uniwersytet Medyczny) – „Ocena występowania dysfunkcji układu ruchu i dolegliwości bólowych wśród skrzypków”.
II miejsce:
- Krzysztof Cichocki (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu) – „Rola oceny postawy oraz wzorców ruchowych w reedukacji i usprawnianiu emisji w czynnościowych zaburzeniach głosu”.
- Patryk Tulke (Śląski Uniwersytet Medyczny) – „Ocena wpływu treningu funkcjonalnego na wynik wybranych testów funkcjonalnych”.
- Artur Kaźmierski (Mazowiecka Uczelnia Medyczna w Warszawie) – „Noszenie maseczek ochronnych podczas aktywności fizycznej a wybrane parametry krążeniowo- oddechowe”.
- Barbara Pilot (Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronislawa Czecha w Krakowie) – „Wpływ fizjoterapii na poprawę jakości życia u kobiet po mastektomii”.
- Agnieszka Koziczak (Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu) – „Porównanie wpływu płaskiej i z żelową poduszką podkładki pod mysz komputerową na aktywność wybranych grup mięśniowych”.
- Hubert Lawda (Uniwersytet Medyczny w Białymstoku) – „Strzelectwo sportowe a ból dolnego odcinka kręgosłupa”.
III miejsce:
- Dominika Cholewa (Uniwersytet Rzeszowski) – „Badanie zależności między występowaniem dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego a ruchomością odcinka szyjnego kręgosłupa oraz wartościami krzywizn przednio-tylnych kręgosłupa”.
- Karolina Siewier (Uniwersytet Medyczny w Łodzi) – „Ocena stanu wiedzy u kobiet z nietrzymaniem moczu”.
- Dariusz Krawiec (Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach) – „Anatomia mięśnia strzałkowego trzeciego – badania cadaverowe”.
- Katarzyna Zawacka (Bydgoska Szkoła Wyższa) – „Ocena skuteczności pola magnetycznego niskiej częstotliwości u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego – randomizowane badanie kliniczne z zastosowaniem pojedynczo ślepej próby”.
- Agnieszka Fiedorowicz (Olsztyńska Szkoła Wyższa) – „Ocena poziomu wiedzy fizjoterapeutów w zakresie kodeksu etycznego oraz wynikających z niego relacji z pacjentem”.
Wyróżnienie:
- Dorota Rabsztyn (Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach) – „Ćwiczenia mięśni dna miednicy w terapii nietrzymania moczu u kobiet – przegląd krytyczny i metaanaliza”.
- Karolina Łukasik (Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie) – „Feminizacja zawodu fizjoterapeuty”.
- Barbara Kubica (Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia) – „Rola fizjoterapii w leczeniu powikłań stawów ręki w przebiegu RZS – studium przypadku”.
- Jan Hołaj (Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, filia w Białej Podlaskiej) – „Wpływ tańca na równowagę i kontrolę postawy w chorobie Parkinsona. Przegląd systematyczny”.
O podzielenie się swoimi refleksami z procesu wyboru tematu, pisania pracy oraz udziału w konkursie poprosiliśmy laureatów I miejsca:
Bogusława Czarnowicz
Warszawski Uniwersytet Medyczny
„Ocena występowania dysfunkcji układu ruchu i dolegliwości bólowych wśród skrzypków”
Co skłoniło mnie do udziału w konkursie? Od najmłodszych lat bardzo lubiłam brać udział w różnych konkursach naukowych. Możliwość pokazania swoich umiejętności i wiedzy, rywalizacja, spotkania ze wspaniałymi ludźmi, z którymi dzielę swoje pasje czy choćby nauka radzenia sobie ze stresem – to jest to, co napędza mnie do działania. Dlatego mój udział w konkursie na najlepszą pracę magisterską był oczywisty.
Dobrze odnajduję się w tego typu aktywnościach, natomiast muszę przyznać, że w pewnym momencie pisanie pracy szło mi bardzo ciężko. Główną przyczyną była duża licz- ba zajęć zdalnych i brak dojazdów na uczelnię, przez co miałam dużo wolnego czasu, a jak wiadomo – im więcej ma się wolnego czasu, tym mniej się zrobi. Wtedy moją główną motywacją były naglące terminy. Poza tym było super.
Było to dla mnie bardzo ciekawe doświadczenie. Dzięki pisaniu pracy poznałam wiele ciekawych osób, które brały udział w badaniu. Dostałam bardzo wyraźną informację zwrotną, że moje działania mają sens, a podziękowania za zainteresowanie się tematem muzyków wzruszyły mnie i zmotywowały do dalszej pracy.
Wybór tematu wziął się głównie z innych badań dotyczącymi muzyków, w których prowadzeniu biorę udział. Natomiast badania, które przeprowadzałam przy pisaniu pracy magisterskiej związane są z moją wcześniejszą amatorską grą na instrumencie. Moje plany zawodowe nie są związane z tematem pracy, natomiast nie wykluczam dalszego rozwoju w tym kierunku.
Nie wykluczam w swojej karierze pracy naukowej, natomiast nie uznaję jej za jedyną ścieżkę. Badania, tak jak większość rzeczy, które robię, przeprowadziłam z najwyższą starannością i dokładnością. Lubię takie zadania, więc z pewnością nie poprzestanę na tym etapie, jednak czas pokaże, w czym jeszcze przyjdzie mi brać udział.
Roksana Myga
Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum
„Wpływ braków uzębienia na występowanie dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych u osób dorosłych”
Wybór zakresu tematycznego pracy magisterskiej był dla mnie dość oczy- wisty, ponieważ moje zainteresowania oscylują wokół zagadnień dotyczących stawów skroniowo-żuchwowych. Do zgłoszenia pracy na konkurs skłoniła mnie chęć podzielenia się moimi wynikami z większym gronem osób, ponieważ przytoczony temat jest dość niszowy, co wiąże się z małą liczbą publikacji naukowych.
Pisanie pracy magisterskiej wspominam bardzo dobrze. Zdecydowanie było to dla mnie ciekawe doświadczenie. Proces wyszukiwania informacji oraz analizy danych sprawił, że nie tylko poszerzyłam swoją wiedzę, ale również zyskałam możliwość porównania otrzymanych wyników z wnioskami innych autorów. Wiele cennych wskazówek udzieliła mi pani promotor dr n. med. Małgorzata Kulesa-Mrowiecka, za co serdecznie dziękuję. Moje dalsze plany zawodowe łączą się z wyborem tematu, nadal poszerzam swoje kompetencje w zakresie rehabilitacji stomatologicznej i w przyszłości planuję kontynuować pracę naukową.
Sara Gamrot
Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
„Porównanie wpływu techniki energii mięśniowej i pozycyjnego rozluźniania utajonych punktów spustowych mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego na zmiany progu bólu oraz zmiany aktywności bioelektrycznej mięśnia czworobocznego grzbietu”
Ogłoszenie o konkursie zobaczyłam zaraz po obronie swojej pracy magisterskiej i pomyślałam, że fajnie będzie się w nim sprawdzić i zobaczyć, co Komisja myśli o mojej pracy. Zajęłam I miejsce, z czego bardzo się cieszę i dziękuję za docenienie mojej pracy magisterskiej.
Pisanie pracy magisterskiej wspominam bardzo dobrze. Od początku mia- łam przemyślany temat, więc zaraz po zrobieniu badań naukowych zabrałam się do pisania. Wybór tematu, który nas interesuje bardzo ułatwia pisanie i może przynieść nam wiele pomysłów na rozszerzenie naszego tematu. U mnie wybór nie był przypadkowy. Wiedziałam, że w przypadku pozytywnych wyników przeprowadzonych ba- dań będę chciała rozszerzyć ten temat, przeprowadzając długotrwałą terapię, łącząc obydwie terapie punktów spustowych zastosowane w pracy magisterskiej, sprawdzając ich skuteczność nie tylko od razu po przeprowadzeniu terapii, ale także w późniejszym okresie.
Moja praca magisterska zainspirowała mnie do starania się o tytuł naukowy doktora i poszerzenia mojego tematu badań w Szkole Doktorskiej. Tak też się stało – od tego roku jestem doktorant- ką w Szkole Doktorskiej na Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, a temat mojej proponowanej rozprawy doktorskiej jest rozszerzeniem mojej pracy magisterskiej.