W zamykającym poprzedni rok wydaniu kwartalnika „Physiotherapy Review” [4/2023] opublikowano artykuł na temat możliwości wykorzystania ChatGPT do generowania zaleceń klinicznych w rehabilitacji. Autorami pracy są: Sebastian Mateusz Rutkowski¹ oraz Alejandro Galán-Mercant ²’³.
Zachęcamy czytelników „Głosu” do zapoznania się z artykułem w wersji oryginalnej. Link do artykułu znajdziesz pod tekstem.
Badanie miało na celu sprawdzenie możliwości wykorzystania narzędzia OpenAI ChatGPT do generowania zaleceń klinicznych w rehabilitacji i porównania jego wyników z dostępnymi metaanalizami.
Wybór obszarów rehabilitacji opierał się na raporcie dotyczącym globalnych szacunków zapotrzebowania na rehabilitację, gdzie w pierwszej trójce znalazły się zaburzenia mięśniowo-szkieletowe, zaburzenia neurologiczne i przewlekłe choroby układu oddechowego. Autorzy ocenili odpowiedzi ChatGPT na pytania kliniczne w tych obszarach, w zestawieniu z istniejącymi dowodami dotyczącymi interwencji rehabilitacyjnych z przeglądów systematycznych i metaanaliz w bazie Cochrane Library.
Wyniki badania wskazują, że zalecenia sztucznej inteligencji są zgodne z aktualną wiedzą naukową na temat interwencji rehabilitacyjnych, co wykazano poprzez porównanie z bazą Cochrane Library. Wykorzystanie modeli językowych sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, może pomóc w identyfikacji skutecznych metod rehabilitacji dla powszechnych schorzeń.
Przeczytaj artykuł w pełnej wersji: http://physiotherapy.review/Artificial-intelligence-in-rehabilitation-comparing-OpenAI-ChatGPT-recommendations-to-evidence-based-meta-analyses,161,52047,0,0.html
- Politechnika Opolska, Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii, Politechnika Opolska, Opole, Polska
- INIBICA, Instytut Biomedycyny w Kadyksie, Hiszpania / INIBICA, Institute of Biomedicine of Cádiz, Spain
- Grupa badawcza MOVE-IT, Katedra Pielęgniarstwa i Fizjoterapii, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet w Kadyksie, Hiszpania / MOVE-IT Research Group, Department of Nursing and Physiotherapy, Faculty of Health Sciences, University of Cádiz, Spain