III Spotkanie Ekspertów Fizjoterapia-Ortopedia-Reumatologia

Dnia 13 grudnia 2019 r. odbyło się III Spotkanie Ekspertów Fizjoterapia-Ortopedia-Reumatologia. Inicjatorem oraz przewodniczącym komitetu organizacyjnego był dr Mateusz W. Romanowski. Komitetowi Naukowemu przewodniczyli: prof. Włodzimierz Samborski (Katedra Reumatologii i Rehabilitacji UM Poznań), dr hab. Przemysław Lisiński (Katedra Rehabilitacji i Fizjoterapii UM Poznań) oraz dr Mateusz W. Romanowski (Zakład Fizjoterapii UM Poznań, Wielkopolskie Centrum Fizjoterapii).

Organizacjami partnerskimi III Spotkania Ekspertów były towarzystwa naukowe fizjoterapeutów oraz lekarzy. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: minister zdrowia, marszałek województwa wielkopolskiego, prezydent Poznania, rektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, prezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów, prezes Wielkopolskiej Izby Lekarskiej.

Spotkania Ekspertów wyróżnia otwarta i życzliwa dyskusja specjalistów z różnych dziedzin. Rozmowy toczą się przy „okrągłym stole”, a każdy z zaproszonych gości ma możliwość przedstawienia swojego punktu widzenia.

W tym roku tematem pierwszej sesji było leczenie dysfunkcji kończyny górnej. Przedstawione prace były podsumowaniem najnowszej dostępnej literatury wzbogaconej o własne doświadczenia prelegentów. Jedną z możliwych do zrealizowania konkluzji wydaje się być wprowadzenie przynajmniej ogólnych wytycznych (ang. guidelines) dotyczących leczenia poszczególnych jednostek chorobowych. Tak, by zarówno lekarz, jak i fizjoterapeuta, mogli podjąć te same działania adekwatnie do aktualnego stanu klinicznego chorego (leczenie lub odesłanie do innego specjalisty). Drugim bardzo ciekawym aspektem, na który zwrócili uwagę eksperci, jest zaangażowanie chorego w proces leczenia oraz pozostawienie mu pewnej dowolności w wyborze specjalisty, któremu ma zaufać.

Jednym z najważniejszych gości, którzy przybyli do Poznania, była prof. Marilyn Moffat (Stany Zjednoczone), prezydent Światowej Konfederacji Fizjoterapii w latach 2007–2015. Tematem sesji było leczenie skojarzone ukierunkowane na bezpośredni dostęp do fizjoterapeuty (ang. direct acces to physiotherapy). W tej sesji prelegentami byli również goście z Wielkiej Brytanii, Finlandii oraz Polski. Wystąpienia były poparte twardymi danymi z badań naukowych oraz doświadczeń poszczególnych krajów. Późniejsza wymiana refleksji na ten temat była bardzo inspirująca. Dała początek bardzo ważnej debacie o tym, czy polscy fizjoterapeuci są gotowi wziąć taką odpowiedzialność na własne barki.

Efektem grudniowego III Spotkania będzie napisanie wytycznych leczenia choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego i biodrowego oraz bólu okolicy kompleksu barkowego. Dotychczas ukazały się dwie publikacje „Ból dolnego odcinka kręgosłupa – podsumowanie Spotkania Ekspertów 2017” oraz „II Spotkanie Ekspertów. Fizjoterapia-Ortopedia-Reumatologia – podsumowanie konferencji”. Skoordynowane leczenie choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego. Moje podejście w leczeniu dolegliwości stopy. STarT Back – stratyfikacja w prognozowaniu i leczeniu niespecyficznego bólu dolnego odcinka kręgosłupa.”

Prelekcje z tegorocznego spotkania, jak i poprzednich, można obejrzeć na kanale na YouTube.