Jesteśmy do dyspozycji naszych pacjentów
Jesteśmy do dyspozycji naszych pacjentów
Od połowy marca, po wydaniu przez KIF rekomendacji dla placówek fizjoterapeutycznych, aby ograniczać działalność, byliśmy praktycznie zamknięci. Przyjmowaliśmy pojedynczych pacjentów jedynie w przypadkach, gdy brak fizjoterapii groził poważnym pogorszeniem ich stanu zdrowia.
Przygotowania do ponownego otwarcia przychodni dla większej liczby pacjentów rozpoczęliśmy w drugiej połowie kwietnia br., po tym jak KIF wydała zalecenia dotyczące prowadzenia fizjoterapii w czasie pandemii. Właściwie od nowa napisany został regulamin podmiotu leczniczego, jak i doprecyzowano wytyczne postępowania dla personelu tak, żeby minimalizować ryzyko epidemiologiczne. Regulacje wprowadzone w międzyczasie przez Ministerstwo Zdrowia i Radę Ministrów wymuszają na kierownikach placówek leczniczych zmiany w tym zakresie. Procedury powinny opisywać m.in. sposób zabezpieczenia pracowników i pacjentów, wytyczne dotyczące dezynfekcji oraz organizacji pracy.
W naszej przychodni, zgodnie z zasadą minimalizowania kontaktów, świadczenia obejmują tylko fizjoterapię indywidualną. Maksymalnie ograniczamy spotykanie się pacjentów w poczekalni, zamknęliśmy również wspólne szatnie – pacjenci, o ile to koniecznie, przebierają się w gabinecie fizjoterapeuty. Grafik zaplanowaliśmy tak, aby po każdym zabiegu możliwa była 10-minutowa przerwa, podczas której następuje dezynfekcja sprzętu wykorzystywanego do pracy z pacjentem oraz wietrzenie pomieszczenia. Warto podkreślić, że już na etapie rejestracji telefonicznej przeprowadzana jest z pacjentami ankieta kwalifikacyjna, która ma na celu zmniejszenie ryzyka przyjęcia osób zakażonych SARS-CoV-2.
W przychodni pacjenci zobowiązani są do posiadania własnej maseczki ochronnej. Po wejściu na teren przychodni mają mierzoną temperaturę i za każdym razem wypełniają i podpisują ankietę aktualizacyjną. Tym samym procedurom podlegają również wszyscy pracownicy przychodni. Tylko jeżeli wyniki pomiaru są w normie, możemy zacząć pracę.
Fizjoterapeuci wyposażeni są w maseczki ochronne, przyłbice i jednorazowe rękawiczki. Do dyspozycji mają również płyn do dezynfekcji. Po konsultacjach ze specjalistami przyjęliśmy, że każdy pracownik dostaje jedną maseczką dziennie, z której może korzystać zamiennie z dezynfekowaną po użyciu przyłbicą lub stosować maseczkę i przyłbicę jednocześnie, jeżeli ryzyko transmisji się zwiększa (np. fizjoterapia w obrębie twarzy czy fizjoterapia dzieci). Zgodnie z aktualną wiedzą nie planujemy profilaktycznego testowania naszych pracowników na obecność COVID-19.
Przyjęty przez nas system zabezpieczeń jest moim zdaniem wystarczający dla takiej placówki jak nasza, czyli dla ambulatoryjnej przychodni świadczącej tylko usługi fizjoterapeutyczne, pracującej głównie w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia z pacjentami dorosłymi. Chciałbym tu podkreślić, że rodzaj podjętych działań profilaktycznych jest uzależniony od możliwości przychodni i decyzji kierownika. Inaczej może to wyglądać np. w przychodni dziecięcej. Fizjoterapia dziecięca, szczególnie praca z niemowlętami oraz dziećmi z niepełnosprawnościami, może wymagać większego rygoru sanitarnego. Wszędzie tam, gdzie dzieci dużo się ślinią, może być konieczna dokładniejsza i częstsza dezynfekcja – wiemy, że wirus wywołujący COVID- 19 bardzo obficie występuje w ślinie.
Z kolei w fizjoterapii domowej to na barkach fizjoterapeuty spoczywa obowiązek zachowania takiej ostrożności, aby nie stanowić zagrożenia dla pacjenta. Szczególnie w przypadku osób leżących musimy być bardzo uważni. Konieczny jest oczywiście wcześniejszy wywiad telefoniczny oraz wypełnienie ankiety kwalifikacyjnej. Fizjoterapeuta oprócz maseczki czy przyłbicy powinien mieć ze sobą również ubranie na zmianę.
I choć niektórym może się wydawać, że obecne wymagania sanitarne są bardzo uciążliwe to, czy tego chcemy, czy nie, zostaną z nami na dłużej. Musimy znaleźć sposób, aby kompetentnie i bezpiecznie pomagać naszym pacjentom.