Teraz czytasz
Jesteśmy do dyspozycji naszych pacjentów

 

Jesteśmy do dyspozycji naszych pacjentów

  • O tym jak bezpiecznie przyjmować pacjentów w czasie zagrożenia epidemiologicznego, czytelnikom „Głosu” wyjaśnia Zbigniew Wroński, fizjoterapeuta z warszawskiej przychodni Fizjopunkt, wiceprezes KRF.
Zobacz galerię

Od połowy marca, po wydaniu przez KIF rekomendacji dla placówek fizjoterapeutycznych, aby ograniczać działalność, byliśmy praktycznie zamknięci. Przyjmowaliśmy pojedynczych pacjentów jedynie w przypadkach, gdy brak fizjoterapii groził poważnym pogorszeniem ich stanu zdrowia.

Przygotowania do ponownego otwarcia przychodni dla większej liczby pacjentów rozpoczęliśmy w drugiej połowie kwietnia br., po tym jak KIF wydała zalecenia dotyczące prowadzenia fizjoterapii w czasie pandemii. Właściwie od nowa napisany został regulamin podmiotu leczniczego, jak i doprecyzowano wytyczne postępowania dla personelu tak, żeby minimalizować ryzyko epidemiologiczne. Regulacje wprowadzone w międzyczasie przez Ministerstwo Zdrowia i Radę Ministrów wymuszają na kierownikach placówek leczniczych zmiany w tym zakresie. Procedury powinny opisywać m.in. sposób zabezpieczenia pracowników i pacjentów, wytyczne dotyczące dezynfekcji oraz organizacji pracy.

W naszej przychodni, zgodnie z zasadą minimalizowania kontaktów, świadczenia obejmują tylko fizjoterapię indywidualną. Maksymalnie ograniczamy spotykanie się pacjentów w poczekalni, zamknęliśmy również wspólne szatnie – pacjenci, o ile to koniecznie, przebierają się w gabinecie fizjoterapeuty. Grafik zaplanowaliśmy tak, aby po każdym zabiegu możliwa była 10-minutowa przerwa, podczas której następuje dezynfekcja sprzętu wykorzystywanego do pracy z pacjentem oraz wietrzenie pomieszczenia. Warto podkreślić, że już na etapie rejestracji telefonicznej przeprowadzana jest z pacjentami ankieta kwalifikacyjna, która ma na celu zmniejszenie ryzyka przyjęcia osób zakażonych SARS-CoV-2.

W przychodni pacjenci zobowiązani są do posiadania własnej maseczki ochronnej. Po wejściu na teren przychodni mają mierzoną temperaturę i za każdym razem wypełniają i podpisują ankietę aktualizacyjną. Tym samym procedurom podlegają również wszyscy pracownicy przychodni. Tylko jeżeli wyniki pomiaru są w normie, możemy zacząć pracę.

Fizjoterapeuci wyposażeni są w maseczki ochronne, przyłbice i jednorazowe rękawiczki. Do dyspozycji mają również płyn do dezynfekcji. Po konsultacjach ze specjalistami przyjęliśmy, że każdy pracownik dostaje jedną maseczką dziennie, z której może korzystać zamiennie z dezynfekowaną po użyciu przyłbicą lub stosować maseczkę i przyłbicę jednocześnie, jeżeli ryzyko transmisji się zwiększa (np. fizjoterapia w obrębie twarzy czy fizjoterapia dzieci). Zgodnie z aktualną wiedzą nie planujemy profilaktycznego testowania naszych pracowników na obecność COVID-19.

Przyjęty przez nas system zabezpieczeń jest moim zdaniem wystarczający dla takiej placówki jak nasza, czyli dla ambulatoryjnej przychodni świadczącej tylko usługi fizjoterapeutyczne, pracującej głównie w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia z pacjentami dorosłymi. Chciałbym tu podkreślić, że rodzaj podjętych działań profilaktycznych jest uzależniony od możliwości przychodni i decyzji kierownika. Inaczej może to wyglądać np. w przychodni dziecięcej. Fizjoterapia dziecięca, szczególnie praca z niemowlętami oraz dziećmi z niepełnosprawnościami, może wymagać większego rygoru sanitarnego. Wszędzie tam, gdzie dzieci dużo się ślinią, może być konieczna dokładniejsza i częstsza dezynfekcja – wiemy, że wirus wywołujący COVID- 19 bardzo obficie występuje w ślinie.

Redakcja poleca

Z kolei w fizjoterapii domowej to na barkach fizjoterapeuty spoczywa obowiązek zachowania takiej ostrożności, aby nie stanowić zagrożenia dla pacjenta. Szczególnie w przypadku osób leżących musimy być bardzo uważni. Konieczny jest oczywiście wcześniejszy wywiad telefoniczny oraz wypełnienie ankiety kwalifikacyjnej. Fizjoterapeuta oprócz maseczki czy przyłbicy powinien mieć ze sobą również ubranie na zmianę.

I choć niektórym może się wydawać, że obecne wymagania sanitarne są bardzo uciążliwe to, czy tego chcemy, czy nie, zostaną z nami na dłużej. Musimy znaleźć sposób, aby kompetentnie i bezpiecznie pomagać naszym pacjentom.

Daj znać, co sądzisz o tym artykule :)
Lubię to!
0
Przykro
0
Super
1
wow
0
Wrr
0

© 2020 Magazyn Głos Fizjoterapeuty. All Rights Reserved.
Polityka prywatności i regulamin    kif.info.pl

Do góry