Każdy pracodawca powinien przeprowadzić analizę zagrożeń, z jakimi mogą mieć do czynienia zatrudnieni przez niego fizjoterapeuci.
Fizjoterapeuto – przedsiębiorco, czy wiesz, że jako pracodawca jesteś zobligowany Kodeksem pracy do poinformowania swoich pracowników o czynnikach zagrażających ich zdrowiu i życiu na stanowisku pracy[i]? Aby zapoznać pracownika z zagrożeniami, musisz je najpierw sam poznać. Zatem oprócz obowiązkowego szkolenia BHP pracowników, zwróć także uwagę na czynniki, o których jako fizjoterapeuta wiesz najlepiej. Skup się na profilaktyce urazów i przeciążeń mięśniowo-szkieletowych. Dolegliwości bólowe i stres są w TOP 3 najczęstszych przyczyn L4 wśród pracowników[ii].
Analizę takich zagrożeń możesz przeprowadzić samodzielnie w dowolnej formie, np. obserwując pracownika podczas wykonywania czynności zawodowych, przeprowadzając wywiad z pracownikiem, lub prowadząc audyt jego stanowiska pracy. Skorzystaj z dostępnych formularzy (lub aplikacji online typu OiRA[iii]) lub stwórz swoją własną listę najważniejszych punktów.
Postępuj krok po kroku:
- Zidentyfikuj (najlepiej wspólnie ze współpracownikami) czynniki zagrażające występowaniu urazów i/lub przeciążeń narządu ruchu.
- Oszacuj ryzyko ich wystąpienia (jak często mogą wystąpić i z jakim skutkiem).
- Na podstawie swojej analizy stwórz raport (nawet w zwykłym arkuszu excel).
- Stwórz program prewencji tych najczęstszych i największych zagrożeń i wyeliminuj te, które możesz.
- Weryfikuj cyklicznie efekty działań prewencyjnych.
Oto najczęstsze czynniki wpływające na zdrowie fizjoterapeutów podczas wykonywania obowiązków:
- długotrwała pozycja statyczna,
- powtarzalne czynności manualne, wibracje,
- skrętoskłony, skłony i pozycje kuczne (np. podczas pracy na macie),
- podnoszenie i przenoszenie ciężarów,
- elementy pchania i ciągnięcia przedmiotów (np. wózków ze sprzętem do fizykoterapii),
- za mała powierzchnia do pracy (np. wokół kozetki) wymuszająca nieergonomiczną pozycję pracy,
- przeszkody w polu pracy (np. meble, nieoznaczone progi, śliska podłoga),
- duże tempo pracy, zapełniony grafik,
- brak czasu na przerwę, praca na wielu etatach,
- kontakt z pacjentem agresywnym, trudnym,
- nieodpowiednia wentylacja, przebywanie w hałasie, słabe oświetlenie,
- nieodpowiednia obsługa urządzeń do fizykoterapii (np. zła jakość sprzętu, brak środków ochrony),
- narażenie na choroby zakaźne (np. COVID-19, WZW).
Wszyscy wiemy, że fizjoterapia jest pięknym, ale i wymagającym dobrej kondycji oraz odporności psychicznej zawodem. Nie pozwólmy, aby słynne zdanie „lekarzu, lecz się sam”, miało wciąż wydźwięk ironii – zwróć uwagę na ergonomię pracy swoich pracowników.
[i] *Kodeks pracy, Dział X – Bezpieczeństwo i higiena pracy.
Art 207 §1: „Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (…)”.
[ii] visualisation.osha.europa.eu/osh-costs#!/eu-analysis-illness.