Złudzenia sensoryczne jako środki przeciwbólowe?

Badania wykazały, że odczuwanie bólu jest wysoce subiektywne. Ludzie odbierają go z mniejszą lub większą intensywnością w zależności od nastroju i skupienia uwagi. Ta obserwacja pokazuje, jaki potencjał tkwi w manipulacjach poznawczych stosowanych w celu zmniejszenia bólu związanego z patologiami.

Złudzenia wzrokowo-dotykowe mogą pomóc w łagodzeniu bólu, z powodu którego cierpią pacjenci z chorobą zwyrodnieniowo-wytwórczą stawów. Według dr Tashy Stanton z University of South Australia, mają oni odmienną percepcję własnego ciała. W trakcie prowadzonego przez nią badania uczestnikom założono na głowy (na oczy) urządzenia MIRAGE, dzięki którym widzieli oni tylko to, co wyświetlili im na nich badacze. Najpierw pokazano prawdziwą transmisję wideo z ich własnych kolan. Następnie wygenerowano dwa rodzaje iluzji wizualno-dotykowej: jedną, która wywoływała uczucie rozciągania kolana, oraz drugą, powodującą uczucie kurczenia się go. Te zmiany pacjenci obserwowali na wyświetlaczach, jakby działy się naprawdę. W tym samych czasie naukowcy stosowali delikatny chwyt na mięśnie ich łydek – ciągnąc w kierunku stopy albo kolana. Wyniki eksperymentu zawierają szczegółowe studium przypadku, który zdaje się potwierdzać, że manipulowanie istotnymi dla ciała informacjami sensorycznymi ma modulujący wpływ na dolegliwości bólowe. Poddano im 55-letniego mężczyznę z długą historią epizodycznego bólu kolana oraz towarzyszącym mu obrzękiem, co zdiagnozowano jako ciężką odmianę choroby zwyrodnieniowo-wytwórczej. Iluzja rozciągania stawu kolanowego zmniejszyła odczuwany przez niego ból, choć powodowała również zwiększenie obrzęku kolana. Eksperyment dr Stanton pozwoli w przyszłości na lepsze zrozumienie, w jaki sposób nasz układ nerwowy koduje przestrzenne aspekty bólu – jego miejsce oraz rozprzestrzenianie się.

Źródło: The effect of knee resizing illusions on pain and swelling in symptomatic knee osteoarthritis: a case report, PAIN Reports, 2019, wyd. listopadowo-grudniowe